Op dit moment ben ik bezig met mijn eerste e-book. Niet voor mijzelf - wie weet komt er dat nog ooit - maar voor een klant. Vanuit mijn jarenlange ervaring weet ik natuurlijk al een heleboel over pagina-indeling, lettergroottes, regelafstand etc. Maar zijn er eigenlijk ook 'regels' voor het maken van een e-book?
|
Wat is nu precies een e-book?
Eigenlijk geeft de naam het al een beetje aan, het is een 'electronisch' boek. Een boek wat niet gedrukt wordt, maar alleen digitaal bestaat. Het voordeel hiervan is, dat het makkelijker en goedkoper te verspreiden is. Er staan geen dure hoge resolutie (stock)foto's in, het hoeft niet gedrukt te worden en niet naar boekwinkels en klanten vervoerd te worden. Dit houdt de kosten laag. Dat zorgt ervoor dat een ebook een makkelijke 'weggever' is geworden op websites. Klanten schrijven bijvoorbeeld in voor een nieuwsbrief en krijgen in ruil voor hun e-mailadres een link naar een interessant e-book. En een heel erg groot bijkomend voordeel van een e-book is dat je er links en video's in kwijt kunt. Dat kan natuurlijk niet bij gedrukte boeken. Het nadeel van een e-book is, dat het makkelijk te verspreiden is, zonder controle. Geef dus niet al je expertise weg in je e-book, maar laat de klanten naar je toe komen voor meer informatie.
PDF of EPUB?
Er bestaan meerdere bestandsformaten voor e-books. De belangrijkste hierbij zijn PDF en EPUB. De EPUB is speciaal voor e-readers gemaakt en heeft onderliggende functies, zoals het vergroten of verkleinen van het lettertype, het aanpassen van de achtergrond naar licht en donker en het veranderen van het lettertype. Maar als grafisch vormgever krijg je hier een beetje kriebels van. Je hebt namelijk niet in de hand hoe de lezer het boek gaat zien. Je hebt geen controle over wanneer de lezer overgaat naar een nieuwe pagina, dat een afbeelding netjes voor of na een bepaald stuk tekst komt, zodat het verhaal duidelijk wordt of dat er niet teveel lelijke afbrekingen in staan. Dat zijn nog slechts een paar van de details waar een vormgever op let tijdens het opmaken van een boek of magazine. En dan hebben we het nog niet gehad over de huisstijl van de klant. Dat heb je bij een EPUB niet in de hand.
Omdat je een PDF kunt maken met dezelfde software als gedrukte boeken, bijvoorbeeld Adobe InDesign, heb je volledig in de hand hoe het e-book er uit gaat zien. Logo's, kleuren, lettertypes, pagina-indeling, er is volledige controle. Ik maak dus e-books in PDF formaat.
Waar je op moet letten als je een e-book gaat maken
Over de inhoud van je e-book kan ik natuurlijk niets vertellen. Er zijn artikelen genoeg te vinden over wat er in een e-book zou kunnen of moeten staan. Hieronder enkele tips zodat de door jouw zo zorgvuldig geschreven inhoud ook prettig leest, waardoor jouw expertise nog beter uit de verf komt:
Eigenlijk geeft de naam het al een beetje aan, het is een 'electronisch' boek. Een boek wat niet gedrukt wordt, maar alleen digitaal bestaat. Het voordeel hiervan is, dat het makkelijker en goedkoper te verspreiden is. Er staan geen dure hoge resolutie (stock)foto's in, het hoeft niet gedrukt te worden en niet naar boekwinkels en klanten vervoerd te worden. Dit houdt de kosten laag. Dat zorgt ervoor dat een ebook een makkelijke 'weggever' is geworden op websites. Klanten schrijven bijvoorbeeld in voor een nieuwsbrief en krijgen in ruil voor hun e-mailadres een link naar een interessant e-book. En een heel erg groot bijkomend voordeel van een e-book is dat je er links en video's in kwijt kunt. Dat kan natuurlijk niet bij gedrukte boeken. Het nadeel van een e-book is, dat het makkelijk te verspreiden is, zonder controle. Geef dus niet al je expertise weg in je e-book, maar laat de klanten naar je toe komen voor meer informatie.
PDF of EPUB?
Er bestaan meerdere bestandsformaten voor e-books. De belangrijkste hierbij zijn PDF en EPUB. De EPUB is speciaal voor e-readers gemaakt en heeft onderliggende functies, zoals het vergroten of verkleinen van het lettertype, het aanpassen van de achtergrond naar licht en donker en het veranderen van het lettertype. Maar als grafisch vormgever krijg je hier een beetje kriebels van. Je hebt namelijk niet in de hand hoe de lezer het boek gaat zien. Je hebt geen controle over wanneer de lezer overgaat naar een nieuwe pagina, dat een afbeelding netjes voor of na een bepaald stuk tekst komt, zodat het verhaal duidelijk wordt of dat er niet teveel lelijke afbrekingen in staan. Dat zijn nog slechts een paar van de details waar een vormgever op let tijdens het opmaken van een boek of magazine. En dan hebben we het nog niet gehad over de huisstijl van de klant. Dat heb je bij een EPUB niet in de hand.
Omdat je een PDF kunt maken met dezelfde software als gedrukte boeken, bijvoorbeeld Adobe InDesign, heb je volledig in de hand hoe het e-book er uit gaat zien. Logo's, kleuren, lettertypes, pagina-indeling, er is volledige controle. Ik maak dus e-books in PDF formaat.
Waar je op moet letten als je een e-book gaat maken
Over de inhoud van je e-book kan ik natuurlijk niets vertellen. Er zijn artikelen genoeg te vinden over wat er in een e-book zou kunnen of moeten staan. Hieronder enkele tips zodat de door jouw zo zorgvuldig geschreven inhoud ook prettig leest, waardoor jouw expertise nog beter uit de verf komt:
- Maak elke pagina op volgens een vast stramien.
Gebruik dus overal dezelfde marges, regelafstand, lettertypes en lettergroottes. - Kies voor een niet te klein lettertype.
Bij PDF bestanden kan dit niet door de gebruiker ingesteld worden, dus het lettertype moet niet te klein zijn. - Zorg onderscheid tussen de verschillende delen van je boek.
Begin hoofdstukken op een nieuwe pagina, gebruik tussenkopjes en witregels. - Gebruik veel witruimte.
Functioneel wit komt de leesbaarheid ten goede. - Gebruik regelmatig opsommingstekens.
Of dit nu bullits, streepjes of iets anders creatiefs is. - Ondersteun je verhaal met afbeeldingen.
Gebruik waar nodig ook bijschriften bij die afbeeldingen. - Vergeet niet de inhoudsopgave, paginanummering en je logo.
- Pas je huisstijl toe.
Gebruik hiervoor je logo in het klein op elke pagina en gebruik de juiste kleuren. - Gebruik de kop- en voetteksten voor het weergeven van de titel van je boek en in welk hoofdstuk de lezer zich bevindt.
- Zet links in je tekst.
Verwijs je naar een website, van een ander of van jezelf, zorg dan dat de links werken. Je potentiële klant leest dit e-book op een computer, tablet of telefoon en kan dus direct vanuit jouw e-book naar jouw website klikken. - Let op afbrekingen, zorg dat er niet teveel in staan.
Niet meer dan drie onder elkaar en op een mooie plek in het woord. - Zorg ervoor dat de laatste één of twee regels van een alinea niet op de volgende pagina of kolom staan.
Dit moeten minstens drie regels zijn. Misschien is het zelfs beter de hele alinea naar de volgende pagina te verplaatsen. De vrijgekomen ruimte zou je op kunnen vullen met een afbeelding, maar dat hoeft niet altijd.
Promotie van je e-book
Je gaat je e-book natuurlijk op je website aanbieden. Zorg er dan voor dat je een mooie 3D afbeelding van je e-book hebt. Je bezoeker krijgt dan meer het idee dat er een echt boek wordt aangeboden, waardoor de waarde van je e-book aanzienlijk verhoogd wordt. Zie je een beetje op tegen de opmaak van je e-book in een tekstverwerker, kun je natuurlijk altijd contact met me opnemen. Samen bespreken we dan de mogelijkheden en maak ik een offerte voor je e-book op maat. |