
De zomer is nu eindelijk toch echt begonnen. Tijd om lekker in de zon te gaan zitten! Mijn opruimtip voor in de komkommertijd kun je prima in je tuin of op je balkon doen! Pak je drukwerkarchief en je laptop of tablet en leg alles wat je de afgelopen jaren hebt voorzien van een logo op een rijtje. Tijd voor een grote schoonmaak in je huisstijl!
Huisstijl
Het gezicht van je bedrijf houdt niet op bij het logo. Je hebt ook een goede huisstijl nodig om een imago op te bouwen en de juiste doelgroep aan te spreken. Een grote schoonmaak voor je huisstijl is af en toe nodig en een perfecte klus voor de rustige zomertijd. Kijk eens kritisch naar de flyers, website, advertenties, visitekaartjes, etc. die je in de loop van de tijd hebt laten drukken en ontwerpen. Hebben ze een eenduidige uitstraling? Die folder die je twee jaar geleden hebt laten ontwerpen en steeds laat herdrukken, moet nog wel passen bij de advertentie die je net hebt laten plaatsen in de krant. Is er eigenlijk wel sprake van een huisstijl? Leg je briefpapier, visitekaartje, advertentie, website, etc. naast elkaar en vraag je het volgende af:
Het gezicht van je bedrijf houdt niet op bij het logo. Je hebt ook een goede huisstijl nodig om een imago op te bouwen en de juiste doelgroep aan te spreken. Een grote schoonmaak voor je huisstijl is af en toe nodig en een perfecte klus voor de rustige zomertijd. Kijk eens kritisch naar de flyers, website, advertenties, visitekaartjes, etc. die je in de loop van de tijd hebt laten drukken en ontwerpen. Hebben ze een eenduidige uitstraling? Die folder die je twee jaar geleden hebt laten ontwerpen en steeds laat herdrukken, moet nog wel passen bij de advertentie die je net hebt laten plaatsen in de krant. Is er eigenlijk wel sprake van een huisstijl? Leg je briefpapier, visitekaartje, advertentie, website, etc. naast elkaar en vraag je het volgende af:
- Staat mijn logo overal op?
- Worden mijn beeldmerk en pay-off goed gebruikt?
- Zijn mijn huisstijlkleuren duidelijk aanwezig?
- Is het gebruikte lettertype overal hetzelfde?
- Heeft de gebruikte fotografie dezelfde uitstraling?
- Zijn de gebruikte stijlelementen hetzelfde opgemaakt?
Is het antwoord zes keer 'ja'? Goed zo, je hebt een huisstijl! Maar past deze huisstijl nog wel bij je huidige identiteit?
Restyling
Let bij het restylen van je beelddragers (alles waar je je logo en huisstijl op gebruikt), behalve op de hierboven genoemde punten, ook op de volgende details:
Je hoeft natuurlijk niet alles meteen opnieuw te laten drukken. Maar als je nu vast zorgt voor een herziening, liggen de bestanden voor het grijpen als er gedrukt moet worden. Zo voorkom je dat je terugvalt op de oude, verkeerde, bestanden omdat er geen tijd is voor aanpassingen.
Als je naar aanleiding van deze vragen denkt dat je huisstijl herzien moet worden, kan ik je uiteraard helpen. Neem contact op en samen lopen we door jouw huisstijl heen om de verbeterpunten te ontdekken.
- Past mijn logo nog bij mijn huidige doelgroep, imago en strategie?
- Datzelfde geldt voor de pay-off, past die nog bij mijn bedrijfsactiviteiten en -filosofie?
- Zijn de huisstijlkleuren nog wel up-to-date of hebben ze een opfrisser nodig?
- Past het gebruikte lettertype eigenlijk wel bij mijn logo en doelgroep?
Restyling
Let bij het restylen van je beelddragers (alles waar je je logo en huisstijl op gebruikt), behalve op de hierboven genoemde punten, ook op de volgende details:
- Zijn alle objecten op mijn folder, advertentie etc. wel goed uitgelijnd?
- Staan er niet teveel fonts en groottes door elkaar?
- Worden de kleuren op de juiste manier ingezet, zijn het er niet te veel?
- Gebruik ik mijn beeldmerk regelmatig?
- Wordt mijn pay-off minstens één keer gebruikt?
- Zijn mijn adresgegevens elke keer hetzelfde weergegeven?
Je hoeft natuurlijk niet alles meteen opnieuw te laten drukken. Maar als je nu vast zorgt voor een herziening, liggen de bestanden voor het grijpen als er gedrukt moet worden. Zo voorkom je dat je terugvalt op de oude, verkeerde, bestanden omdat er geen tijd is voor aanpassingen.
Als je naar aanleiding van deze vragen denkt dat je huisstijl herzien moet worden, kan ik je uiteraard helpen. Neem contact op en samen lopen we door jouw huisstijl heen om de verbeterpunten te ontdekken.