• Home
  • Over GOM
    • Logo-ontwerp
    • Huisstijlontwerp
    • Website-ontwerp
  • Voor wie
    • Actieve Anneke
    • Serieuze Suzanne
    • Professionele Patricia
  • Producten
    • Logo
    • Huisstijl
    • Website
    • Social Media >
      • Social Media paketten
      • Facebook omslagfoto
      • LinkedIn header
      • Twitter header
  • Designtips
  • Contact

8 dingen die je niet #tegendebakker zegt

15/12/2015

 
Gisteren was een hele hype rondom #tegendebakker. Op Twitter werd een oproep gedaan om voorbeelden te geven wat je niet tegen een bakker zegt, maar wat freelancers regelmatig te horen krijgen tijdens hun werk. Ik heb ook even een duit in het zakje gedaan ;-).
'Wat heeft dit nu met Designtips te maken?', hoor ik je denken. Nou eigenlijk best veel. De focus moet namelijk liggen op creativiteit, je wilt natuurlijk het mooiste resultaat. Maar als jouw designer op de klok moet gaan zitten kijken vanwege de beperkte tijd, vanwege een beperkt budget, dan wordt de creativiteit - je voelt 'm vast aankomen - beperkt. Want dat is waar veel van de argumenten over gaan: tijd en geld. Ik zal er een aantal toelichten:
#tegendebakker
Weet je wat het vervelende is, zeker van mijn werk, de programma's van tegenwoordig maken het zo makkelijk even snel iets "aardigs" tevoorschijn te toveren, dat het eigenlijk niet gek is dat mensen voor zoiets "simpels" niet willen betalen. Maar toch nemen ze contact op met een ontwerper. Als het zo simpel is, waarom doe ze het dan niet zelf?
#tegendebakker
Het kost veel tijd om een "taart" te maken, en als die helemaal af is, vraag je de bakker niet zomaar of hij het opnieuw wil doen. Daarom vertel je van te voren in welke richting je zit te denken en zal de bakker hier ook naar vragen. Zo werkt dat bij designers ook. Verzamel voorbeelden van wat je wel en wat je niet wilt, voordat je in gesprek gaat. Zo voorkom je extra werk.
#tegendebakker
Wat doet het hebben van minder geld of een handicap af aan de waarde van mijn producten?  Ik geef nooit korting vanwege een zielig verhaal van mensen die ik niet ken. Mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zullen sneller gaan shoppen om te kijken of het ergens anders voordeliger kan.
#tegendebakker
Prospects vragen om korting, omdat ze nieuw zijn. Dat snap ik ook wel, dat wordt door veel bedrijven gedaan. Bij Ziggo krijg je ook korting als je een abonnement neemt. Maar zij gaan vervolgens een jaar aan je verdienen en de kans is groot dat je nog een jaartje blijft. Wat geeft mij de garantie dat je terugkomt bij mij na je eerste opdracht, ook al ben je nog zo tevreden over mijn werk? Juist, niks. Daarom krijg je bij mij soms korting als je vaker bij me bestelt én het lief vraagt ;-).
#tegendebakker
In het begin gaf ik wel eens toe aan de vorige tweet. Maar toen er klanten anderen aan mij gingen doorsturen (leuk!) die vervolgens dezelfde prijs wilden als die eerste klant (jammer!), ben ik dat wel afgeleerd. Mijn prijs is mijn prijs, verder geldt de vorige tweet.
#tegendebakker
Serieus! Website opgeleverd, of ik "even" wilde vertellen hoe je een website maakt, dan konden ze het de volgende keer zelf doen. Zelfde stramien, ander plaatje, hoppa! Deze ga ik niet eens toelichten...
#tegendebakker
Jij hebt geen echt werk, je zit maar een beetje te hobbyen. Nou, na de vijfde correctieronde, voelt het toch wel als werk. Betaald worden voor iets wat een ander niet kan of wil doen, is werk. Oók als je op een flitsende Mac met plaatjes en letters zit te schuiven.
#tegendebakker
Je hebt er vast wel van gehoord, websites als Brandsupply. Je zet wat specs op een rijtje, belooft €100 voor een complete huisstijl en hoppa! - daar is 'ie weer -, 50 voorstellen in je mailbox. Vind je ze niets, dan betaal je niets. Maar je hebt wel 50 man uren aan het werk gehouden, die niets betaald krijgen. Ze doen het natuurlijk zelf, die ontwerpers, maar websites zoals deze zouden niet moeten bestaan. Wil je kwaliteit, betaal dan een normale prijs en kies iemand uit aan de hand van zijn portfolio, kennis of Facebookprofiel.​

Terecht of gezeur? Ik hoor het graag!

    Je ontvangt tips voor het verbeteren van de online en offline presentatie van je bedrijf.


    GOM Design - Anita Nederkoorn

    Auteur

    Mijn naam is Anita Nederkoorn. Als ondernemende moeder, weet ik waar de uitdagingen liggen om zaak en gezin te combineren. Vanuit dat oogpunt ben ik me gaan specialiseren in het helpen van vrouwelijke ondernemers. Ik help hun bedrijf een gezicht te geven, zowel online als offline. Dat doe ik onder andere door het geven van gratis Designtips. 

    Categorieën

    Alles
    Afbeeldingen
    Design
    Drukwerk
    E Book
    Kleur
    Lettertypes
    Mobile
    Social Media
    Tekst
    Tricks

    RSS-feed

GOM Design • Lith
info@gomdesign.nl • 06 - 27 122 662
Algemene voorwaarden • Privacybeleid
  • Home
  • Over GOM
    • Logo-ontwerp
    • Huisstijlontwerp
    • Website-ontwerp
  • Voor wie
    • Actieve Anneke
    • Serieuze Suzanne
    • Professionele Patricia
  • Producten
    • Logo
    • Huisstijl
    • Website
    • Social Media >
      • Social Media paketten
      • Facebook omslagfoto
      • LinkedIn header
      • Twitter header
  • Designtips
  • Contact