
Na de tips voor een flyer en folder, kon de brochure natuurlijk niet uitblijven. Eerder kon je via een infographic al bepalen wat je nodig hebt. Kwam je uit bij de brochure? Dan ga maar vast tijd vrijmaken in je agenda, want nu ben je bij de 'zware jongens' aangekomen!
Een brochure maken vergt veel voorbereiding. Er zijn nogal wat pagina's te vullen. Je moet teksten en afbeeldingen verzamelen. Je moet kijken hoe je je huisstijl kunt toepassen, zonder al te veel in herhaling te vallen. Omdat in een brochure veel tekst staat, moet je door middel van de lay-out ervoor zorgen dat je brochure uitnodigt om te lezen.
Maar daar begint het pas mee. Je moet er ook voor zorgen dat de lezer geboeid blijft. Grote lappen tekst zijn uit den boze. Brochures met veel tekst zijn daarom een verspilling van tijd en geld. Er voor zorgen dat mensen geboeid blijven, doe je op de volgende manieren:
1. Zorg voor interessante teksten. Ga niet droog de feiten opsommen en gebruik niet teveel vakjargon. Kom met iets nieuws en vertel dit in een echt verhaal met anekdotes en voorbeelden.
2. Verduidelijk je teksten met foto’s en illustraties. Verdeel deze over de tekst, zodat ze niet allemaal bij elkaar staan.
3. Gebruik niet teveel afbeeldingen, dat leidt juist weer af. Zoek daarin een mooie balans. 70-30 is een goede beeld-tekstverhouding.
4. Zet bijschriften bij je foto’s, zodat duidelijk is waar ze over gaan. Houd deze bijschriften beknopt, maar duidelijk.
5. Zoals gezegd zijn grote lappen tekst niet fijn om te lezen. Voeg om de 10 à 15 regels een witregel in, om een pauze in te lassen voor de lezer.
6. Wissel ook af met soorten tekst. Gebruik anekdotes, praktijkvoorbeelden, quotes, testimonials, rekenvoorbeelden, tips etc.
7. Geef de verschillende onderdelen ook een duidelijke, afwijkende opmaak. Dit doe je bijvoorbeeld met pictogrammen, kaders, vet of cursief of zelfs een afwijkend lettertype.
Maar daar begint het pas mee. Je moet er ook voor zorgen dat de lezer geboeid blijft. Grote lappen tekst zijn uit den boze. Brochures met veel tekst zijn daarom een verspilling van tijd en geld. Er voor zorgen dat mensen geboeid blijven, doe je op de volgende manieren:
1. Zorg voor interessante teksten. Ga niet droog de feiten opsommen en gebruik niet teveel vakjargon. Kom met iets nieuws en vertel dit in een echt verhaal met anekdotes en voorbeelden.
2. Verduidelijk je teksten met foto’s en illustraties. Verdeel deze over de tekst, zodat ze niet allemaal bij elkaar staan.
3. Gebruik niet teveel afbeeldingen, dat leidt juist weer af. Zoek daarin een mooie balans. 70-30 is een goede beeld-tekstverhouding.
4. Zet bijschriften bij je foto’s, zodat duidelijk is waar ze over gaan. Houd deze bijschriften beknopt, maar duidelijk.
5. Zoals gezegd zijn grote lappen tekst niet fijn om te lezen. Voeg om de 10 à 15 regels een witregel in, om een pauze in te lassen voor de lezer.
6. Wissel ook af met soorten tekst. Gebruik anekdotes, praktijkvoorbeelden, quotes, testimonials, rekenvoorbeelden, tips etc.
7. Geef de verschillende onderdelen ook een duidelijke, afwijkende opmaak. Dit doe je bijvoorbeeld met pictogrammen, kaders, vet of cursief of zelfs een afwijkend lettertype.
8. Voorzie de belangrijkste informatie op de pagina van een kader.
9. Zorg voor de juiste grootte van je teksten. Dat je lettertype niet te klein moet zijn, heb ik eerder verteld. Maar broodtekst - platte tekst of bodytekst - moet ook niet te groot zijn. Dan is de zinsopbouw namelijk niet meer te overzien, waardoor je tekst lastiger te lezen is.
10. Brede kolommen zijn geschikt voor gedetailleerde teksten. Zo raak je de opbouw van de zin niet kwijt.
Een goede brochure begint met een goede planning. Door een stappenplan te volgen, voorkom je verrassingen. Hierover vertel ik je de volgende keer meer. Wil je op de hoogte blijven van dit artikel, schrijf je dan in voor mijn Designtips.
9. Zorg voor de juiste grootte van je teksten. Dat je lettertype niet te klein moet zijn, heb ik eerder verteld. Maar broodtekst - platte tekst of bodytekst - moet ook niet te groot zijn. Dan is de zinsopbouw namelijk niet meer te overzien, waardoor je tekst lastiger te lezen is.
10. Brede kolommen zijn geschikt voor gedetailleerde teksten. Zo raak je de opbouw van de zin niet kwijt.
Een goede brochure begint met een goede planning. Door een stappenplan te volgen, voorkom je verrassingen. Hierover vertel ik je de volgende keer meer. Wil je op de hoogte blijven van dit artikel, schrijf je dan in voor mijn Designtips.
|