Inspiratie komt soms op onverwachte momenten. Zo kwam ik op dit artikel tijdens een toeristische route door de Loire-streek in Frankrijk. In de kleine, stille dorpjes zie je nogal wat 'foute' logo's, logo's waar niet over is nagedacht of misschien juist teveel. Of logo's die al jaren hetzelfde zijn en daardoor zeer ouderwets en niet meer doeltreffend. Hoe ontwerp je eigenlijk een logo? Waar moet je rekening mee houden?
STOP-kracht
In de reclamewereld is deze bekende term de leidraad voor alle ontwerpen. Het staat voor Simpel, Tijdloos, Onderscheidend en Passend. Als je volgens deze principes werkt, heb je altijd een goed logo. Maar hoe doe je dat nu precies? De onderstaande punten helpen je hierbij.
Niet kopiëren, maar inspireren
Ze zeggen dat gekopieerd worden het mooiste compliment is. Maar ordinair jatten is in het dagelijks leven toch echt 'not done'. Met het internet heb je een grote inspiratiebron. Gebruik deze dus om een eigen en origineel logo te (laten) maken, niet om andermans werk klakkeloos over te nemen. Soms kan het zomaar gebeuren, zoals waarschijnlijk het geval is bij de logo’s van Zalando en KPN. Maar soms is het bewust en dat kan natuurlijk niet.
In de reclamewereld is deze bekende term de leidraad voor alle ontwerpen. Het staat voor Simpel, Tijdloos, Onderscheidend en Passend. Als je volgens deze principes werkt, heb je altijd een goed logo. Maar hoe doe je dat nu precies? De onderstaande punten helpen je hierbij.
Niet kopiëren, maar inspireren
Ze zeggen dat gekopieerd worden het mooiste compliment is. Maar ordinair jatten is in het dagelijks leven toch echt 'not done'. Met het internet heb je een grote inspiratiebron. Gebruik deze dus om een eigen en origineel logo te (laten) maken, niet om andermans werk klakkeloos over te nemen. Soms kan het zomaar gebeuren, zoals waarschijnlijk het geval is bij de logo’s van Zalando en KPN. Maar soms is het bewust en dat kan natuurlijk niet.
Onderzoek je doelgroep
Dit lijkt logisch, maar te vaak wordt er uitgegaan van wat je zelf mooi vindt. Maar dat hoeft niet altijd aan te sluiten bij wat je doelgroep aanspreekt. Zelf kun je bijvoorbeeld appeltjesgroen met een strak lettertype mooi vinden, maar als je doelgroep 65+ is, zul je daar weinig mee bereiken. Doe hier dus goed onderzoek naar.
Doe online onderzoek
Als je net begint, kan het zijn dat je niet op de hoogte bent van de gebruiken in de markt. Het is aan te raden om een logo met een stukje herkenbaarheid te nemen, bijvoorbeeld een weegschaal voor een gewichtsconsulente. Maar als geen van je concurrenten een weegschaal in hun logo heeft, kan het zijn dat zij daar al negatieve ervaringen mee hebben. Een weegschaal kan voor iemand die af wil vallen, juist afschrikken. Kijk dus ook naar de concurrentie: welk soort lettertype, kleuren en symbolen gebruiken zij?
Vraag feedback
Laat je logo ook aan anderen - je doelgroep! - zien. Zelf wordt je blind voor ontwerpen waar je al lang tegenaan kijkt, of je het nu uitbesteedt of niet. Stel vragen als, is het duidelijk, is het ondubbelzinnig, kan er wat weggelaten worden? Pas wel op voor teveel meningen en trek je eigen conclusies uit alle adviezen.
Dit lijkt logisch, maar te vaak wordt er uitgegaan van wat je zelf mooi vindt. Maar dat hoeft niet altijd aan te sluiten bij wat je doelgroep aanspreekt. Zelf kun je bijvoorbeeld appeltjesgroen met een strak lettertype mooi vinden, maar als je doelgroep 65+ is, zul je daar weinig mee bereiken. Doe hier dus goed onderzoek naar.
Doe online onderzoek
Als je net begint, kan het zijn dat je niet op de hoogte bent van de gebruiken in de markt. Het is aan te raden om een logo met een stukje herkenbaarheid te nemen, bijvoorbeeld een weegschaal voor een gewichtsconsulente. Maar als geen van je concurrenten een weegschaal in hun logo heeft, kan het zijn dat zij daar al negatieve ervaringen mee hebben. Een weegschaal kan voor iemand die af wil vallen, juist afschrikken. Kijk dus ook naar de concurrentie: welk soort lettertype, kleuren en symbolen gebruiken zij?
Vraag feedback
Laat je logo ook aan anderen - je doelgroep! - zien. Zelf wordt je blind voor ontwerpen waar je al lang tegenaan kijkt, of je het nu uitbesteedt of niet. Stel vragen als, is het duidelijk, is het ondubbelzinnig, kan er wat weggelaten worden? Pas wel op voor teveel meningen en trek je eigen conclusies uit alle adviezen.
De kunst van het weglaten
Je hebt waarschijnlijk de neiging om met je logo duidelijk maken wat je bedrijf inhoudt. Maar hou je in met het stoppen van informatie in je logo. Het vergroot de duidelijkheid meestal niet. Vaak is het gewoon niet mogelijk om al je diensten in je logo te verwerken. Als je ergens over twijfelt, haal je het eruit. Laat al die grafische elementen daarom achterwege en gebruik een tagline. Of probeer met een alomvattend icoontje te komen.
Maak alternatieve versies
Meestal gebruik je een logo op een witte achtergrond. Maar dat is niet altijd mogelijk. Bedenk daarom ook hoe je logo er op een zwarte of gekleurde achtergrond uit moet zien. Maak altijd een zwart-wit versie, dus een logo zonder kleur. Wil je dit logo helemaal zwart hebben, of misschien juist met grijstinten erin? De vorm is meer bepalend voor de herkenbaarheid dan kleurgebruik.
Je hebt waarschijnlijk de neiging om met je logo duidelijk maken wat je bedrijf inhoudt. Maar hou je in met het stoppen van informatie in je logo. Het vergroot de duidelijkheid meestal niet. Vaak is het gewoon niet mogelijk om al je diensten in je logo te verwerken. Als je ergens over twijfelt, haal je het eruit. Laat al die grafische elementen daarom achterwege en gebruik een tagline. Of probeer met een alomvattend icoontje te komen.
Maak alternatieve versies
Meestal gebruik je een logo op een witte achtergrond. Maar dat is niet altijd mogelijk. Bedenk daarom ook hoe je logo er op een zwarte of gekleurde achtergrond uit moet zien. Maak altijd een zwart-wit versie, dus een logo zonder kleur. Wil je dit logo helemaal zwart hebben, of misschien juist met grijstinten erin? De vorm is meer bepalend voor de herkenbaarheid dan kleurgebruik.
Op je HD beeldscherm ziet je logo er fantastisch uit, maar wat gebeurt er als het logo verkleind wordt naar 100 pixels? Denk dus na over alternatieven voor bijvoorbeeld adverteren, waarbij de ruimte maar beperkt is. Misschien moet je de tagline daar weglaten, of je grafische elementje boven je logo zetten, in plaats van ernaast.
Kies je lettertype zorgvuldig
Bedenk wat je met je logo wilt bereiken en zoek daar een goed lettertype bij. Heb je een ongebruikelijke bedrijfsnaam, kies dan zeker voor een eenvoudig lettertype om de leesbaarheid te bevorderen. Voor een eenvoudige naam, kun je wat apartere fonts kiezen.
Ben niet bang om met het lettertype te spelen. Voeg elementen toe of haal ze weg. Verbreed, versmal of kantel de letters. Of voeg letters samen. Denk ook na over de afstand tussen de letters, spatiëring. Vergroot of verklein de afstand om meer impact te creëren. Gebruik niet meer dan twee fonts, anders wordt het een rommeltje.
Kleurgebruik
Er zijn veel websites en artikelen te vinden over kleuren en het effect daarvan. Groen past bijvoorbeeld goed bij een eco-vriendelijk bedrijf en blauw is zakelijk. Net zoals bij lettertypes, moet je met teveel kleuren oppassen. Je hoeft het niet tot twee te beperken, maar zorg er wel voor dat ze met elkaar in harmonie zijn.
Maak een vectorbestand
Gebruik nooit Photoshop om een logo te ontwerpen. Nu denk je misschien alleen nog over een website, briefpapier en visitekaartjes. Maar wat als je ooit je auto wilt laten beplakken of op een billboard langs de snelweg wilt adverteren? Dan heb je aan je Photoshop bestand helemaal niets, want dat kun je niet oneindig uitvergroten. Met een vectorbestand zit je altijd goed. Maak dus een vectorbestand met bijvoorbeeld Inkscape, of vraag erom bij je grafisch ontwerper.
Zelf doen of uitbesteden?
Een en ander is afhankelijk van je budget en je handigheid. Natuurlijk pleit ik voor het inschakelen van een professionele grafisch ontwerper. Maar daar heb je misschien helemaal geen budget voor. Of er is wel geld, maar je besteedt het liever aan andere zaken. Niet iedereen is nu eenmaal overtuigd van de meerwaarde van een ontwerper. Maar een grafisch ontwerper zal bovenstaande punten automatisch meenemen, zodat je gegarandeerd bent van een simpel, tijdloos, onderscheidend en passend uniek logo.
Kies je lettertype zorgvuldig
Bedenk wat je met je logo wilt bereiken en zoek daar een goed lettertype bij. Heb je een ongebruikelijke bedrijfsnaam, kies dan zeker voor een eenvoudig lettertype om de leesbaarheid te bevorderen. Voor een eenvoudige naam, kun je wat apartere fonts kiezen.
Ben niet bang om met het lettertype te spelen. Voeg elementen toe of haal ze weg. Verbreed, versmal of kantel de letters. Of voeg letters samen. Denk ook na over de afstand tussen de letters, spatiëring. Vergroot of verklein de afstand om meer impact te creëren. Gebruik niet meer dan twee fonts, anders wordt het een rommeltje.
Kleurgebruik
Er zijn veel websites en artikelen te vinden over kleuren en het effect daarvan. Groen past bijvoorbeeld goed bij een eco-vriendelijk bedrijf en blauw is zakelijk. Net zoals bij lettertypes, moet je met teveel kleuren oppassen. Je hoeft het niet tot twee te beperken, maar zorg er wel voor dat ze met elkaar in harmonie zijn.
Maak een vectorbestand
Gebruik nooit Photoshop om een logo te ontwerpen. Nu denk je misschien alleen nog over een website, briefpapier en visitekaartjes. Maar wat als je ooit je auto wilt laten beplakken of op een billboard langs de snelweg wilt adverteren? Dan heb je aan je Photoshop bestand helemaal niets, want dat kun je niet oneindig uitvergroten. Met een vectorbestand zit je altijd goed. Maak dus een vectorbestand met bijvoorbeeld Inkscape, of vraag erom bij je grafisch ontwerper.
Zelf doen of uitbesteden?
Een en ander is afhankelijk van je budget en je handigheid. Natuurlijk pleit ik voor het inschakelen van een professionele grafisch ontwerper. Maar daar heb je misschien helemaal geen budget voor. Of er is wel geld, maar je besteedt het liever aan andere zaken. Niet iedereen is nu eenmaal overtuigd van de meerwaarde van een ontwerper. Maar een grafisch ontwerper zal bovenstaande punten automatisch meenemen, zodat je gegarandeerd bent van een simpel, tijdloos, onderscheidend en passend uniek logo.