
Zeg eens eerlijk, klikte jij meteen op deze titel om te kijken waar het over zou gaan? Misschien wel, want ik ben aan het schreeuwen, dus het zal wel belangrijk zijn. Of misschien niet, want als iemand zomaar tegen je gaat schreeuwen, kun je denken: "Wat is dat voor een gek mens? Wegwezen hier!". Met veel hoofdletters en uitroeptekens kan je dus deze twee, of soortgelijke, reacties bereiken, maar de kans is groter dat je lezer de laatste optie kiest.
Hoofdletters
Binnen handbereik op je toetsenbord, maar je moet ze met zorg gebruiken. Voor je het weet, loop je de hele dag te schreeuwen. Niet leuk, want schreeuwen doe je alleen bij gevaar of als mensen doof zijn. Als je iets aan je collega's wilt vragen, komt: "ZOUDEN JULLIE JE KOPJES IN DE VAATWASSER WILLEN ZETTEN?" behoorlijk onvriendelijk, agressief en gefrustreerd over. Als je niet uitkijkt is het effect zelfs averechts. Dat geldt niet alleen voor contact via e-mail, maar ook voor teksten op websites, folder, mailings etc. Hoofdletters vallen op. Ze helpen teksten gestructureerd te maken, ze zorgen zelfs voor respect doordat je bijvoorbeeld namen met een hoofdletter laat beginnen. Maar als je alleen maar hoofdletters gebruikt, raak je de structuur en het respect kwijt. Verlies het respect van je publiek niet door de hele tijd tegen ze te schreeuwen. Gebruik hoofdletters daar waar ze horen: aan het begin van zinnen, bij bedrijfs- en persoonsnamen etc. Op de website van Digischool staat een uitleg waar hoofdletters moeten komen te staan.
Uitroeptekens
Ze worden gebruikt om zinnen of woorden te benadrukken! Maar wees er zuinig mee, want als je ze continue gebruikt, verliezen ze hun kracht! Dingen kunnen heel belangrijk zijn, maar meer dan 3 uitroeptekens verdienen ze nooit! Eén uitroepteken trekt al genoeg aandacht, twee is alweer wat dringender en drie uitroeptekens staan zowat te gillen! Drie is genoeg dus! Meer uitroeptekens staat drammerig en het komt niet professioneel over! Gebruik ze ook niet achter elke zin! Kun jij in deze korte alinea nou nog ontdekken wat ik het belangrijkst vind?!
Kopjes
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hoofdletters en uitroeptekens in een grafisch ontwerp niet gebruikt mogen worden.Juist in advertenties en posters kunnen kapitalen (zo worden hoofdletters in de grafische wereld genoemd) zeer effectief zijn. Niet voor hele lappen tekst, want dat leest gewoon niet prettig. Maar voor koppen en titels zijn ze goed te gebruiken. Want dan kunnen hoofdletters juist weer voor rust zorgen, net als in logo's. Alhoewel de trend de laatste jaren is dat er kleine letters gebruikt worden in logo's. Dit wordt gedaan om dichter bij de mens te komen en gezien als een teken van bescheidenheid en terughoudendheid.
Ook uitroeptekens kunnen niet ontbreken in de grafische vormgeving. Want als je veel te vertellen hebt, kan het handig zijn om je belangrijkste boodschap te benadrukken met een uitroepteken. Of drie. Meer niet.
Binnen handbereik op je toetsenbord, maar je moet ze met zorg gebruiken. Voor je het weet, loop je de hele dag te schreeuwen. Niet leuk, want schreeuwen doe je alleen bij gevaar of als mensen doof zijn. Als je iets aan je collega's wilt vragen, komt: "ZOUDEN JULLIE JE KOPJES IN DE VAATWASSER WILLEN ZETTEN?" behoorlijk onvriendelijk, agressief en gefrustreerd over. Als je niet uitkijkt is het effect zelfs averechts. Dat geldt niet alleen voor contact via e-mail, maar ook voor teksten op websites, folder, mailings etc. Hoofdletters vallen op. Ze helpen teksten gestructureerd te maken, ze zorgen zelfs voor respect doordat je bijvoorbeeld namen met een hoofdletter laat beginnen. Maar als je alleen maar hoofdletters gebruikt, raak je de structuur en het respect kwijt. Verlies het respect van je publiek niet door de hele tijd tegen ze te schreeuwen. Gebruik hoofdletters daar waar ze horen: aan het begin van zinnen, bij bedrijfs- en persoonsnamen etc. Op de website van Digischool staat een uitleg waar hoofdletters moeten komen te staan.
Uitroeptekens
Ze worden gebruikt om zinnen of woorden te benadrukken! Maar wees er zuinig mee, want als je ze continue gebruikt, verliezen ze hun kracht! Dingen kunnen heel belangrijk zijn, maar meer dan 3 uitroeptekens verdienen ze nooit! Eén uitroepteken trekt al genoeg aandacht, twee is alweer wat dringender en drie uitroeptekens staan zowat te gillen! Drie is genoeg dus! Meer uitroeptekens staat drammerig en het komt niet professioneel over! Gebruik ze ook niet achter elke zin! Kun jij in deze korte alinea nou nog ontdekken wat ik het belangrijkst vind?!
Kopjes
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hoofdletters en uitroeptekens in een grafisch ontwerp niet gebruikt mogen worden.Juist in advertenties en posters kunnen kapitalen (zo worden hoofdletters in de grafische wereld genoemd) zeer effectief zijn. Niet voor hele lappen tekst, want dat leest gewoon niet prettig. Maar voor koppen en titels zijn ze goed te gebruiken. Want dan kunnen hoofdletters juist weer voor rust zorgen, net als in logo's. Alhoewel de trend de laatste jaren is dat er kleine letters gebruikt worden in logo's. Dit wordt gedaan om dichter bij de mens te komen en gezien als een teken van bescheidenheid en terughoudendheid.
Ook uitroeptekens kunnen niet ontbreken in de grafische vormgeving. Want als je veel te vertellen hebt, kan het handig zijn om je belangrijkste boodschap te benadrukken met een uitroepteken. Of drie. Meer niet.