• Home
  • Over GOM
    • Logo-ontwerp
    • Huisstijlontwerp
    • Website-ontwerp
  • Voor wie
    • Actieve Anneke
    • Serieuze Suzanne
    • Professionele Patricia
  • Producten
    • Logo
    • Huisstijl
    • Website
    • Social Media >
      • Social Media paketten
      • Facebook omslagfoto
      • LinkedIn header
      • Twitter header
  • Designtips
  • Contact

Kan je doelgroep eigenlijk wel lezen? Ontwerpen voor slechtzienden.

5/1/2015

 
Gisteren was het Wereld Braille Dag. Tja… Als grafisch ontwerper is het lastig voor blinden te ontwerpen, ze zien je werk immers niet. Maar met slechtzienden kun je wel rekening houden, als je wilt.
Designtips - Ontwerpen voor slechtzienden
Designtips - Grafisch ontwerp voor slechtzienden
Hoeveelheid
Hoewel je natuurlijk tijdens het ontwerpen altijd rekening moet houden dat je je lezer niet overlaadt met informatie, is het bij het ontwerpen voor slechtzienden nog eens extra van belang dat je je pagina’s niet te vol stopt. Gebruik desnoods meer pagina’s dan je eigenlijk in gedachten had om je boodschap te verspreiden. Het wordt er alleen maar overzichtelijker op.
Niet iedereen die slecht ziet, doet dit in dezelfde mate. En dan heeft ook nog eens niet iedereen dezelfde soort oogafwijking. Sommigen kunnen niet tegen fel licht, anderen zien soms dubbel, er zijn mensen die last hebben van tunnelvorming, de mogelijkheden zijn talloos. Vaak maken deze mensen gebruik van hulpmiddelen (lampen, vergrootglazen) om toch te kunnen lezen. Maar je kunt ze natuurlijk een handje helpen door het ontwerp op deze groep gebruikers af te stemmen.

Er zijn een aantal richtlijnen waar je rekening mee kunt houden, de meeste gaan over teksten.

Lettertypes
Er zijn voor slechtzienden speciale fonts ontwikkeld, zoals de Matilda en de APHont. Maar de bekendere fonts als de Gill Sans en de Tahoma zijn ook prima geschikt. Schreefloze fonts lezen over het algemeen beter dan fonts met schreef. Vermijd gekke, italic en schriftfonts.

Lettergroottes
Gebruik een corps van 9-14 punten (x-hoogte 2,5 mm) en houd hierbij rekening dat niet elk corps hetzelfde resultaat geeft bij verschillende lettertypes.

Afstand
Houd voldoende afstand tussen de letters onderling. Dat geldt voor zowel tussen de letters als tussen de regels (interlinie). Maar niet teveel afstand, want anders heeft het oog er weer moeite mee de volgende regel te vinden. Gebruik ongeveer regelafstand 1,2 - 1,5.

Korte regels
Maak je tekstblokken niet te breed. Regels van zo’n 50-65 letters zijn over het algemeen goed te volgen. Slechtzienden hebben de voorkeur voor minder karakters op een regel.

Uitlijning

Je teksten links laten uitlijnen, zorgt voor het meest rustige beeld voor de lezer. Daardoor blijft de afstand tussen woorden en letters gelijk, wat de teksten beter leesbaar maakt. Gecentreerde, rechtslijnende of uitgevulde teksten kun je beter niet gebruiken.

Gewicht
Kies voor semi-bold tot bold lettertypes. De light en thin varianten zijn niet geschikt voor slechtzienden.

Contrast
Zorg voor voldoende contrast tussen de letter en de achtergrond. Zwart-wit is vaak het beste. Andere donkere kleuren als (donker) blauw, rood of groen doen het ook goed op een witte of gele achtergrond.
Kleurenblindheid
Zo’n 8% van de mannen en 0,5% van de vrouwen is kleurenblind. Er zijn verschillende vormen van kleurenblindheid, waarbij sommige ook nog gepaard gaan met andere oogafwijkingen. Het meest voorkomend is het niet zien van groene kleuren.
Normaal & kleurenblind: 12
Normaal & kleurenblind: 12
Normaal: 74 Kleurenblind: 21
Normaal: 74 Kleurenblind: 21
Normaal: 6 Kleurenblind: niets zichtbaar
Normaal: 6 Kleurenblind: niets zichtbaar
Normaal: niets zichtbaar Kleurenblind: 2
Normaal: niets zichtbaar Kleurenblind: 2
Materiaalkeuze
Kies voor mat materiaal. Glanzend papier zorgt voor teveel lichtweerkaatsingen, wat het lezen bemoeilijkt. Hoe grauwer het papier, hoe slechter leesbaar. Ook de dikte van het papier is van belang: bij dun papier loop je het risico dat de achterkant doorschijnt, of dat er licht doorheen valt. Factoren die het lezen bemoeilijken.

Details
Details zijn voor slechtzienden moeilijk te onderscheiden. Ga dus voor grote, duidelijke afbeeldingen.

Het is natuurlijk niet makkelijk om altijd met slechtzienden rekening te houden. Voor hen is het natuurlijk heel fijn, maar het grootste gedeelte van je doelgroep zal zich afvragen wat er aan de hand is met die grote letters en afbeeldingen. Maar als ze (een groot gedeelte van) je doelgroep zijn - denk ook aan ouderen - doe je ze er natuurlijk wel een heel groot plezier mee.

Ben jij slechtziend en heb je nog meer tips voor me? Ik hoor ze graag!

Laat een reactie achter

    Je ontvangt tips voor het verbeteren van de online en offline presentatie van je bedrijf.


    GOM Design - Anita Nederkoorn

    Auteur

    Mijn naam is Anita Nederkoorn. Als ondernemende moeder, weet ik waar de uitdagingen liggen om zaak en gezin te combineren. Vanuit dat oogpunt ben ik me gaan specialiseren in het helpen van vrouwelijke ondernemers. Ik help hun bedrijf een gezicht te geven, zowel online als offline. Dat doe ik onder andere door het geven van gratis Designtips. 

    Categorieën

    Alles
    Afbeeldingen
    Design
    Drukwerk
    E Book
    Kleur
    Lettertypes
    Mobile
    Social Media
    Tekst
    Tricks

    RSS-feed

GOM Design • Lith
info@gomdesign.nl • 06 - 27 122 662
Algemene voorwaarden • Privacybeleid
  • Home
  • Over GOM
    • Logo-ontwerp
    • Huisstijlontwerp
    • Website-ontwerp
  • Voor wie
    • Actieve Anneke
    • Serieuze Suzanne
    • Professionele Patricia
  • Producten
    • Logo
    • Huisstijl
    • Website
    • Social Media >
      • Social Media paketten
      • Facebook omslagfoto
      • LinkedIn header
      • Twitter header
  • Designtips
  • Contact