Je social media profielen zijn als ondernemer heel belangrijk voor je. Je weet inmiddels wel waar je headerfoto’s voor zijn: zodat direct duidelijk is waar je voor staat of om acties meteen zichtbaar te maken. Twitter, Facebook en Google+ maken al gebruik van zo’n headerfoto. Nu is daar LinkedIn bijgekomen.
Sinds kort is er de mogelijkheid om je LinkedIn profiel aan te kleden met een headerfoto. Betalende klanten hadden deze mogelijkheid al langer, maar nu is het dus voor iedereen beschikbaar. Maar let op, de headerfoto biedt niet de kwaliteit die je van de rest wél gewend bent!
Grootte
LinkedIn geeft aan dat een afbeelding van 1400 x 425 pixels het beste is. Maar er wordt geschaald en afgesneden om de header zoveel mogelijk te vullen. Probeer dus niet elke milimeter van je header te benutten, er vallen namelijk stukken af. Dit is voornamelijk aan de boven- en onderkant. Hou je ontwerp dus gecentreerd. En probeer eens met verschillende posities, afmetingen en uitsneden om te kijken wat LinkedIn met je afbeelding doet. Ik had me namelijk keuring aan het formaat gehouden en toch viel er een stuk van mijn logo weg. |
Bedekt
Het gecentreerde ontwerp heeft ook weer beperkingen. In het midden wordt er namelijk een stuk van 974 x 200 pixels bedekt door je profiel. Zet daar dus ook geen cruciale informatie neer, maar laat je ontwerp (kleur of patroon) wel doorlopen, er blijven stukjes zichtbaar.
Compressie
De foto wordt zwaar gecomprimeerd, waardoor er lelijke JPG-vlekken ontstaan. Bij Facebook en Twitter wordt er ook gecomprimeerd, maar daar wordt de compressie minder als je een PNG-bestand uploadt. Bij LinkedIn maakt dat niets uit. Zelfs als je bestandsgrootte minimaal is, de mijne is 56 KB, wordt er zwaar gecomprimeerd. Deze compressie is heel erg zichtbaar op vlakken en effen kleuren, zoals bij mijn header. Bij een foto vallen deze vlekken minder op, dus dat zou je ook nog af kunnen wegen.
Hoe plaats je de header?
TIP: Zie je de grijze balk niet? Zet dan eerst je profiel op Engels. Dan kun je de header aanpassen. Daarna zet je je profiel weer terug naar Nederlands.
Conclusie
Het is een aardige poging van LinkedIn om de profielen aan te kleden. Maar als het voor mij als grafisch ontwerper al een uitdaging is om een goede header te ontwerpen, wordt het voor de rest van de gebruikers ook een hele kluif. Ik heb een compromis moeten maken, door alleen bij logo en tagline te gebruiken, de rest kwam gewoon niet goed in beeld. Daarbij heb ik ook gekeken naar wat de meest gebruikte schermresolutie is, 1366 x 768 pixels. Kleinere beeldschermen zien de header niet goed omdat LinkedIn deze dan niet meer centreert. Bij grotere beeldschermen valt mijn logo achter het profiel.
Bovenaan je profiel zie je een grijze balk met daarin suggesties van artikelen om te lezen. Omdat deze balk doorschijnend is, heb ik er voor gekozen het logo erachter te laten vallen. Wil ik namelijk ook deze balk ontwijken, moest mijn logo kleiner en dat wilde ik niet.
Het gecentreerde ontwerp heeft ook weer beperkingen. In het midden wordt er namelijk een stuk van 974 x 200 pixels bedekt door je profiel. Zet daar dus ook geen cruciale informatie neer, maar laat je ontwerp (kleur of patroon) wel doorlopen, er blijven stukjes zichtbaar.
Compressie
De foto wordt zwaar gecomprimeerd, waardoor er lelijke JPG-vlekken ontstaan. Bij Facebook en Twitter wordt er ook gecomprimeerd, maar daar wordt de compressie minder als je een PNG-bestand uploadt. Bij LinkedIn maakt dat niets uit. Zelfs als je bestandsgrootte minimaal is, de mijne is 56 KB, wordt er zwaar gecomprimeerd. Deze compressie is heel erg zichtbaar op vlakken en effen kleuren, zoals bij mijn header. Bij een foto vallen deze vlekken minder op, dus dat zou je ook nog af kunnen wegen.
Hoe plaats je de header?
- Log in op je LinkedIn profiel.
- Kies Edit Profile.
- Bovenaan je profiel is nu een grijzige balk zichtbaar, dat is de nieuwe header. In die balk staat een korte uitleg over de header met daarachter een i-icoon. Klik daarop.
- Upload je foto.
- Sleep de foto op de goede plek.
- Worden er belangrijke delen van je foto afgesneden, probeer dan een andere uitsnede.
- Pas de grootte van je browserscherm aan, voornamelijk de breedte, om te kijken hoe de foto reageert.
- Als je tevreden bent, klik je op Save.
TIP: Zie je de grijze balk niet? Zet dan eerst je profiel op Engels. Dan kun je de header aanpassen. Daarna zet je je profiel weer terug naar Nederlands.
Conclusie
Het is een aardige poging van LinkedIn om de profielen aan te kleden. Maar als het voor mij als grafisch ontwerper al een uitdaging is om een goede header te ontwerpen, wordt het voor de rest van de gebruikers ook een hele kluif. Ik heb een compromis moeten maken, door alleen bij logo en tagline te gebruiken, de rest kwam gewoon niet goed in beeld. Daarbij heb ik ook gekeken naar wat de meest gebruikte schermresolutie is, 1366 x 768 pixels. Kleinere beeldschermen zien de header niet goed omdat LinkedIn deze dan niet meer centreert. Bij grotere beeldschermen valt mijn logo achter het profiel.
Bovenaan je profiel zie je een grijze balk met daarin suggesties van artikelen om te lezen. Omdat deze balk doorschijnend is, heb ik er voor gekozen het logo erachter te laten vallen. Wil ik namelijk ook deze balk ontwijken, moest mijn logo kleiner en dat wilde ik niet.
Sjabloon
Je ziet het, het is dus heel lastig een goed ontwerp te maken. Daarom heb ik een klein cadeautje voor je. Gebruik onderstaande afbeelding als sjabloon en het ontwerpen van je LinkedIn headerfoto wordt een fluitje van een cent!
Je ziet het, het is dus heel lastig een goed ontwerp te maken. Daarom heb ik een klein cadeautje voor je. Gebruik onderstaande afbeelding als sjabloon en het ontwerpen van je LinkedIn headerfoto wordt een fluitje van een cent!
Kom je er niet uit, bestel dan de LinkedIn header voor slechts € 40,- (excl. BTW)!