Als je besloten hebt een brochure te laten maken, wil je er natuurlijk voor zorgen dat dit goed gebeurt. Een brochure is een 'zware jongen'. Meer teksten dan bij een flyer of folder, meer afbeeldingen, meer pagina’s. Maar ook meer tijd. Gemiddeld moet je rekening houden met een planning van zo’n drie tot zes weken, vanaf dat je begint met informatie verzamelen tot het moment dat je doelgroep je brochure in handen heeft. Denk dus niet twee weken voor je beurs 'O ja, ik wil nog een brochure'. Dat gaat 'm dan niet worden… ;-).
|
Onderstaand stappenplan, met infographic, zorgt ervoor dat je niet voor verrassingen komt te staan en dat je het proces kunt inplannen in je agenda.
Stap 1 Bepaal je doelgroep
Je hebt je doelgroep natuurlijk al bepaald bij het opstarten van je bedrijf en misschien al een keer herzien. Maar het kan geen kwaad dit nogmaals goed te overdenken. En het zou ook kunnen dat de brochure alleen maar een stukje van je doelgroep hoeft te bereiken.
Stap 2 Bepaal de inhoud
Waar moet deze brochure over gaan? Gaat deze over je hele bedrijf of slechts een gedeelte ervan? Als je hier al eerder over hebt geschreven, kun je daarvan de teksten en het beeldmateriaal verzamelen, dan heb je al een begin. Een kort, algemeen stukje over je bedrijf is een aanrader om toe te voegen, bijvoorbeeld op de achterkant.
Stap 1 Bepaal je doelgroep
Je hebt je doelgroep natuurlijk al bepaald bij het opstarten van je bedrijf en misschien al een keer herzien. Maar het kan geen kwaad dit nogmaals goed te overdenken. En het zou ook kunnen dat de brochure alleen maar een stukje van je doelgroep hoeft te bereiken.
Stap 2 Bepaal de inhoud
Waar moet deze brochure over gaan? Gaat deze over je hele bedrijf of slechts een gedeelte ervan? Als je hier al eerder over hebt geschreven, kun je daarvan de teksten en het beeldmateriaal verzamelen, dan heb je al een begin. Een kort, algemeen stukje over je bedrijf is een aanrader om toe te voegen, bijvoorbeeld op de achterkant.
Stap 3 Verzamel de teksten
Als je al ooit over dit onderwerp hebt geschreven, haal dan die teksten erbij. Kloppen ze nog, of moeten ze misschien aangepast worden? Als er nog geen teksten zijn, ga ze dan schrijven of schakel een goede tekstschrijver in. Houd hierbij in gedachten wat het doel en toonzetting van je brochure moeten zijn. Stap 4 Verzamel de afbeeldingen Neem je teksten door en bepaal welke stukken ondersteuning kunnen gebruiken van afbeeldingen. Ga er niet van uit dat bestaande afbeeldingen groot genoeg zijn voor je brochure. Kijk dit na en schaf stockfoto's desnoods in een hogere resolutie aan. |
Stap 5 Zorg voor een goede briefing
Vertel je grafisch ontwerper wat je in gedachten hebt. Het makkelijkste is als je een (Word)bestand maakt met de afbeeldingen op de goede plek in de tekst en maak bij benadering een paginaverdeling. Kun je geen inschatting maken van de verdeling over de pagina’s, laat dat laatste dan aan de ontwerper over. Vergeet niet de originelen van de afbeelding aan te leveren.
Wissel af met je huisstijl. Als je 16 pagina’s lang vertelt over je bedrijf, is het saai als hetzelfde beeldelement op elke pagina op dezelfde plek staat. Maak gebruik van de spreads en verdeel terugkerende huisstijlelementen over beide pagina’s.
Stap 6 Plan tijd in je agenda
Maak tijd vrij voor de controles en correcties. Als je een deadline hebt, omdat je een mailing wilt verzorgen, op een beurs staat of ergens moet spreken, maak dit dan duidelijk aan de ontwerper. Drukken neemt al snel één tot anderhalve week in beslag en ook de opmaak en correctierondes hebben tijd nodig. Bespreek samen een reële planning en houd je daar ook aan. Sommige drukkers hanteren een meerprijs voor drukwerk wat sneller verwerkt moet worden.
Stap 7 Zoek een goede drukker
Terwijl de grafisch ontwerper aan het werk is, hoef je niet stil te zitten. Zoek ondertussen een goede drukker uit. Dat hoeft niet perse een lokale drukkerij te zijn, ook online drukkers leveren uitstekende resultaten af. Vraag papiermonsters op en kies niet voor de goedkoopste optie. Al je werk wordt teniet gedaan als je papier niet past bij de opmaak van je brochure. Je grafisch ontwerper kan hiermee uiteraard helpen. Vraag naar de verschillende afwerkingsmogelijkheden, zoals sportversnis, UV-lak of glans/mat lamineren. Stuk voor stuk zorgen ze voor meer uitstraling van je brochure.
Stap 8 Verspreiden
Hoe ga je de brochure verspreiden? Ga je deze versturen in een mailing aan al je klanten, zorg dan voor enveloppen, brieven en extra handjes om in te pakken. Denk aan voldoende frankering! Maar je kunt ze natuurlijk ook afgeven bij een persoonlijke ontmoeting, op je stand leggen tijdens een beurs of uitdelen als je ergens gaat spreken.
Vertel je grafisch ontwerper wat je in gedachten hebt. Het makkelijkste is als je een (Word)bestand maakt met de afbeeldingen op de goede plek in de tekst en maak bij benadering een paginaverdeling. Kun je geen inschatting maken van de verdeling over de pagina’s, laat dat laatste dan aan de ontwerper over. Vergeet niet de originelen van de afbeelding aan te leveren.
Wissel af met je huisstijl. Als je 16 pagina’s lang vertelt over je bedrijf, is het saai als hetzelfde beeldelement op elke pagina op dezelfde plek staat. Maak gebruik van de spreads en verdeel terugkerende huisstijlelementen over beide pagina’s.
Stap 6 Plan tijd in je agenda
Maak tijd vrij voor de controles en correcties. Als je een deadline hebt, omdat je een mailing wilt verzorgen, op een beurs staat of ergens moet spreken, maak dit dan duidelijk aan de ontwerper. Drukken neemt al snel één tot anderhalve week in beslag en ook de opmaak en correctierondes hebben tijd nodig. Bespreek samen een reële planning en houd je daar ook aan. Sommige drukkers hanteren een meerprijs voor drukwerk wat sneller verwerkt moet worden.
Stap 7 Zoek een goede drukker
Terwijl de grafisch ontwerper aan het werk is, hoef je niet stil te zitten. Zoek ondertussen een goede drukker uit. Dat hoeft niet perse een lokale drukkerij te zijn, ook online drukkers leveren uitstekende resultaten af. Vraag papiermonsters op en kies niet voor de goedkoopste optie. Al je werk wordt teniet gedaan als je papier niet past bij de opmaak van je brochure. Je grafisch ontwerper kan hiermee uiteraard helpen. Vraag naar de verschillende afwerkingsmogelijkheden, zoals sportversnis, UV-lak of glans/mat lamineren. Stuk voor stuk zorgen ze voor meer uitstraling van je brochure.
Stap 8 Verspreiden
Hoe ga je de brochure verspreiden? Ga je deze versturen in een mailing aan al je klanten, zorg dan voor enveloppen, brieven en extra handjes om in te pakken. Denk aan voldoende frankering! Maar je kunt ze natuurlijk ook afgeven bij een persoonlijke ontmoeting, op je stand leggen tijdens een beurs of uitdelen als je ergens gaat spreken.